Onlangs een landschap mogen maken voor Theaterfestival Boulevard:

Met gepaste trots presenteert Theaterfestival Boulevard vandaag het nieuwe campagnebeeld van 2021. Hiervoor werkte het festival samen met kunstenaar Jeroen Allart (1970), bekend van zijn werken met vogels, cowboyportretten en landschappen met een zeer lage horizon. Deze plaatst hij extreem laag op het doek, waarbij het landschap tot de essentie wordt gecomprimeerd. Bomen, gebouwen en molens staan onder heel veel blauwe hemel. Verstild, maar ook stripachtig en kleurrijk geven de werken ruim baan aan de associatie van de kijker. Voor een speciaal voor Boulevard gemaakt beeld, nam hij de nieuwe locatie in het Zuiderpark als uitgangspunt. Karin Jonkers verzorgde de uiteindelijke vormgeving van het campagnebeeld.

De lucht en ruimte in het werk van Jeroen Allart doen een uitnodiging om de verbeelding te laten prikkelen en – opnieuw – de ruimte in te nemen.De perfecte basis voor het campagnebeeld 2021.

Affiche ontworpen door Karin Jonkers. Schilderij is geschilderd door Jeroen Allart

In het persbericht schrijft Jean Philipse:

De romanticus uit Rotterdam wordt hij wel genoemd. Jeroen Allart (1970). Als je voor zijn atelier staat zie je met een beetje fantasie een van zijn landschappen. Toeval? Zou kunnen, maar binnen word je onmiddellijk ingenomen door zijn karikaturaal geschilderde landschappen, cowboys, katten en eenden.

Zijn stijl is als een goed ingevoerde huisstijl, onmiskenbaar herkenbaar. Zijn in alle schakeringen uitgevoerde blauwe luchten in zijn landschappen zijn strak en wolkeloos. De horizon is laag, erg laag maar minutieus uitgevoerd, een smal strookje land, Hollandser kan het niet. Daarvoor ligt de polder, hij schildert hem niet maar je weet dat die polder er is. Zijn schilderijen ademen eenvoud en helderheid. Al wat overbodig is wordt weggelaten maar je weet meteen wat hij je wil laten zien; een eend is een eend, krachtig en bijna grafisch. Realisme zonder dat het gelikt wordt. 

Foto: © Jean Philipse 2021

Toen ik in zijn kleine atelier in Rotterdam rond zat te kijken naar al die sterke doeken, die deels nog onaf aan de muur hingen of op ezel stonden, moest ik aan het Californië van de jaren zeventig denken. De billboards, de architectuur, de kleuren, de sfeer. Jeroen is er nooit geweest maar zou zich er thuis gevoeld hebben. Zijn fascinatie voor cowboys is wat dat betreft typisch. Hij moet maar snel Amerika gaan veroveren met zijn werk. Hij werkt er hard genoeg voor, zijn productie is hoog, zijn werkweek strikt, alleen in het weekend werkt hij niet. Zijn opleiding genoot hij aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam na eerst het Grafisch Lyceum doorlopen te hebben.

Theaterfestival Boulevard vroeg Jeroen om een schilderij te maken voor de nieuwe poster. Een landschap. Het is een zicht op Den Bosch geworden zoals Frederik Hendrik het voor de inname ook gezien moet hebben. Vanuit het Bossche Broek met in de skyline het festival. Een schilderij voor een commerciële boodschap? Daar heeft Jeroen geen enkel probleem mee, hij is er zelfs blij om. Hij zou met alle plezier bijvoorbeeld Ecoplaza in een kunstwerk opnemen. Dan is een theaterfestival eigenlijk heel onschuldig. Zoals ook het werk van Jeroen Allart onschuldig genoemd kan worden. Onschuldig maar raak.

zie ook: festivalboulevard.nl…nieuw affiche…jeroen-allart/

festivalboulevard.nl/..jeroen-allart-onschuldig-maar-raak

festivalboulevard.nl